
Maatschappelijk werk Amsterdam en cliëntondersteuning
Behoefte aan maatschappelijk werk in Amsterdam? Een maatschappelijk werker of cliënt-ondersteuner van Dynamo Amsterdam is er voor ondersteuning en advies bij persoonlijke problemen en vragen op het gebied van:
- Financiën
- Maatschappelijke participatie
- Vergroten van zelfredzaamheid
- Huisvesting
- Dagbesteding
- Gezinsrelaties
- Omgaan met (overheids)instanties
Maatschappelijk werk of cliëntondersteuning maakt deel uit van het Wijkzorgteam. Het wijkzorgteam verkent de situatie, lost op wat prioriteit heeft en verwijst snel door als dat nodig is. U komt hierdoor snel bij de juiste organisatie terecht.
Voor wie is maatschappelijk werk of cliëntondersteuning?
Amsterdammers uit Oost kunnen terecht bij Dynamo Amsterdam. Het gaat om bewoners uit het postcodegebied: 1091, 1092, 1093, 1095, 1096, 1097, 1098, 1086 en 1087.
Woont u in een ander deel van Amsterdam? Dan kunt u op de sociale kaart van de gemeente Amsterdam zien waar u terecht kunt voor maatschappelijk werkers. Ook het Sociaal Loket in uw stadsdeel of uw eigen huisarts kan u verder helpen.
Hoe werkt de dienstverlening?
Maakt u gebruik van de diensten van een maatschappelijk werker of cliënt-ondersteuner, dan voert u individuele gesprekken of groepsgesprekken:
Individuele gesprekken:
De professional zoekt samen met u en uw netwerk in maximaal 5 gesprekken naar een oplossing, verandering of verbetering of verwijst u door naar de juiste instantie.
Groepsgesprekken:
Mensen met gelijksoortige problemen en vraagstukken komen samen en gaan aan de slag met hun problemen.
Wat kunt u verwachten van uw maatschappelijk werker of cliënt-ondersteuner?
De maatschappelijk werker of cliënt-ondersteuner helpt u als volgt:
- Samen met u stellen we een plan op en een werkwijze om aan uw vraag te werken.
- Samenwerking met huisartsen, de geestelijke gezondheidszorg en andere organisaties in de wijk
- Korte wachttijd tussen aanmelding en hulp
- Hulpverlening is gratis
- Hulpverleners zitten in de buurt en kennen de buurt
- We werken volgens landelijk geldende wet- en regelgeving. Zie hiervoor onze informatieflyer persoonsgegevens sociaal raadslieden en cliëntondersteuning.
Groepsbijeenkomsten
Maatschappelijk werk organiseert bijeenkomsten in Amsterdam voor mensen met vragen die betrekking hebben op rechten, voorzieningen en geld. Ook helpen zij mensen met vragen en problemen op opvoedkundig en relationeel gebied. Op deze manier kunnen de deelnemers van elkaar leren en bieden zij elkaar steun.
Klachtenregeling maatschappelijk werk
Het is mogelijk dat de uitvoering van de hulpverlening niet helemaal aansluit bij uw wensen of verwachtingen. Als u een klacht heeft, bespreek deze eerst met uw dienstverlener, onze medewerker.
Hoe is het maatschappelijk werk bereikbaar?
U kunt zich aanmelden voor ondersteuning bij Dynamo Amsterdam bij het dichtstbijzijnde Buurtpunt in uw eigen buurt.